Gå til indhold

Om Mit gældsoverblik

Få overblik over, hvad der møder dig, når du logger ind på selvbetjeningen, Mit gældsoverblik, og hvordan din betaling bliver behandlet.

Se og betal din gæld – log ind med MitID

På Mit gældsoverblik kan du få et overblik over din gæld til det offentlige, der er til inddrivelse hos Gældsstyrelsen.

Du logger ind med MitID, og her kan du: 

  • Se din gæld til det offentlige, der er til inddrivelse – det er fx gæld til din kommune, bøder eller restskat.
  • Se om du har gæld, der er uafklaret og dermed ikke klar til betaling.
  • Folde gældsposter ud og se detaljer, som fx renter, for hver gældspost.
  • Betale hele eller dele af din gæld.
  • Se og betal virksomhedsgæld – fx gæld i forbindelse med momsbetaling .
  • Få kvittering på skærmen for din betaling.

Værd at vide om Mit gældsoverblik

Dato hvor gælden er opstået

Hver gældspost er registreret med en dato for, hvornår gælden er opstået eller forventes at være opstået – den kalder vi ’stiftelsesdatoen’. I nogle tilfælde kan datoen være ukorrekt, da gælden er opstået over flere datoer, men er samlet under en.

Har du brug for mere information om stiftelsesdatoen, og hvornår din gæld er opstået, skal du ringe til os.

Forstå gældens datooplysninger

Gæld bliver betalt i rækkefølge

Selvom du betaler et valgfrit beløb, kan du ikke selv bestemme hvilken gæld, der bliver dækket først. Dækningen foregår efter en lovbestemt rækkefølge.

Indbetalinger foretaget via "Mit gældsoverblik" bliver først anvendt på gæld registreret i det ældre inddrivelsessystem DMI, og derefter på gæld i det nyere system PSRM.

Delvis eller hel indbetaling

På Mit gældsoverblik kan du lave en valgfri betaling på en del af din gæld, eller du kan betale hele gælden.

  • Vælger du at betale hele din gæld, er betalingsfeltet udfyldt automatisk for dig.
  • Vil du betale en del af din gæld, skal du indtaste et valgfrit beløb i betalingsfeltet. Her skal du være opmærksom på, at du ikke kan forhindre fx modregning eller træk i indkomst ved kun at betale en del af gælden.

    Har du fået et brev fra os om fx træk i indkomst, så vil kun en fuld indbetaling af hele gælden kunne forhindre indkomsttrækket.

Vil du hurtigere af med din gæld, kan du på Mit gældsoverblik altid betale ekstra af på gælden - også selvom du fx bliver trukket i indkomst samtidig.

Kvittering for betaling via Mit gældsoverblik

Når du har betalt hele eller dele af gælden, vil du få en kvittering på skærmen for din betaling.

Du modtager derfor ikke en kvittering fra os på mail eller post. Du kan i stedet for finde dokumentation for din betaling i din netbank eller ved at kontakte din bank.

Der går typisk 1-2 hverdage, fra du har betalt, til du kan se et opdateret beløb på Mit gældsoverblik. Betalingsfeltet på Mit gældsoverblik vil dog blive opdateret med det samme, så du ikke kan komme til at indbetale mere end beløbet på din resterende gæld.

Ofte stillede spørgsmål

Har du brug for hjælp?

Er du i tvivl om, hvordan du får overblik over din gæld, så er vi klar til at hjælpe dig.

Kontakt os