Gå til indhold

Det skal du vide om uafklaret gæld

Nogle borgere og virksomheder har gæld, som vi først skal undersøge, før vi beder om, at den bliver betalt. Det skyldes, at vi har mistanke om, at gældsposter kan være forældede, eller at vi ikke har de korrekte oplysninger om dem. Det kalder vi uafklaret gæld.

Her kan du læse om, hvad du kan gøre, hvis du har uafklaret gæld

Vi inddriver ikke gæld, der er uafklaret. Det gør vi først, når vi har sikret os, at gældsposterne ikke er forældede, og at vi må inddrive gælden på baggrund af de oplysninger, vi har.

Selvom du har gældsposter, som er uafklarede, står det registreret hos Gældsstyrelsen, at du har gæld til det offentlige. Det betyder, at der som udgangspunkt løber renter på gælden.

 

Betaling af uafklaret gæld

Du kan godt foretage indbetalinger på gældsposter, der er uafklaret, men det er ikke sikkert, at vi må bruge indbetalingen til at indfri gælden. Det skyldes, at vi først må bruge din betaling til at nedbringe gælden, når vi har afklaret:

  • at gældsposterne ikke er forældede
  • at vi må inddrive gælden på baggrund af de oplysninger, vi har

Må vi ikke bruge din betaling, får du dine penge tilbage med renter.

Vi har 12 måneder til at afklare, om vi må bruge din betaling - og ikke seks måneder, som det fremgår af videoen.

Forklaring af hvad der sker, når du betaler til uafklaret gæld. Ring til os på 70157304, hvis du vil betale din uafklarede gæld.

Vi har 12 måneder til at afklare, om vi må bruge din betaling - ikke seks måneder, som det fremgår af billedet.

Se stort billede

Det skal du være opmærksom på

  • Der løber som udgangspunkt renter på uafklaret gæld.

  • Du kan foretage en indbetaling, men vi må ikke bruge betalingen til at nedbringe din gæld, så længe den er uafklaret.

  • Selvom du får en indbetaling retur, vil det fortsat være registreret hos Gældsstyrelsen, at du har uafklaret gæld til det offentlige, medmindre gældsposterne er blevet slettet. Det vil du få brev om.

Ring til os, hvis du har uafklaret gæld, der skaber udfordringer for dig

Hvis du har uafklaret gæld, som skaber udfordringer for dig, fx i forbindelse med optagelse af lån, er du velkommen til at ringe til os på 70 15 73 04, så vi kan vejlede dig om dine muligheder. Du kan blandt andet få dokumentation for, at vi ikke må tage imod din betaling til uafklaret gæld.

I særlige situationer og med din godkendelse kan vi bruge din betaling til din uafklarede gæld. Det kan fx være, hvis du ikke kan optage lån eller få ansættelse, fordi du har uafklaret gæld.

På et senere tidspunkt gennemgår vi den uafklarede gæld, som du har betalt, og viser det sig, at du ikke skulle have betalt til gælden, vil du få pengene tilbage.

Læs mere om dine muligheder under punktet Spørgsmål til fx banklån, bevillinger og indfødsret.

Ofte stillede spørgsmål om uafklaret gæld