Gå til indhold

Gældsstyrelsen lancerer ny mulighed for at tjekke gæld til det offentlige

Gældsstyrelsen lancerer nu en selvbetjeningsløsning, hvor borgere digitalt kan se og betale deres gæld til det offentlige. Løsningen gælder i første omgang kun styrelsens nye inddrivelsessystem.

Gældsstyrelsen lancerer i dag et gældsoverblik, hvor borgere med gæld til det offentlige selv kan logge ind og tjekke deres gæld til det offentlige. I tillæg til gældsoverblikket giver løsningen også borgere mulighed for at betale gæld med betalingskort og MobilePay. 

Hidtil har borgere, der på eget initiativ gerne vil have overblik over deres aktuelle gæld og eventuelt betale den, været nødt til at ringe eller skrive til Gældsstyrelsen.

Den nye løsning gælder i første omgang kun styrelsens nyeste inddrivelsessystem, PSRM, hvor størstedelen af ny persongæld i form af for eksempel restskat, underholdsbidrag og SU-gæld i dag bliver sendt til inddrivelse. I systemet administreres gæld fra ca. 480.000 borgere. Med den nye selvbetjeningsløsning skal det være lettere og hurtigere for dem at tjekke deres gæld til det offentlige og betale den.

“Vi arbejder løbende på at lave brugervenlige løsninger, der gør det nemmere at få information om og betale sin gæld til det offentlige. Derfor er jeg glad for, at vi nu kan tilbyde denne mulighed, hvor borgerne selv kan se og betale deres gæld,” siger underdirektør for Borger- og Virksomhedskontakt i Gældsstyrelsen, Kristian Ryom.  

Nogle gældstyper bliver fortsat sendt til styrelsens andet inddrivelsessystem, DMI. Særligt vedrørende virksomhedsgæld. Derfor vil det for mange fortsat være nødvendigt at kontakte Gældsstyrelsen for at få et komplet overblik over sin gæld.

”Det her er første version af vores gældsoverblik. Vi fortsætter med at forbedre og udvide gældsoverblikket i den kommende tid. Vi arbejder blandt andet på at få gæld fra DMI med i overblikket,” siger Kristian Ryom.

I 2025 forventer Gældsstyrelsen at kunne tilbyde borgere og virksomheder overblik over deres gæld i både DMI og PSRM gennem selvbetjeningsløsningen. Derudover fortsætter Gældsstyrelsen med som udgangspunkt at sende alle nye skyldnere en gældsoversigt eller et rykkerbrev indenfor en måned, efter de har fået gæld til inddrivelse, ligesom Gældsstyrelsen som udgangspunkt sender en årlig orientering til skyldnere. Har man i dag gældsposter i begge systemer, vil det fremgå i disse gældsoversigter.

Du finder gældsoverblikket på linket her.

 

Pressekontakt:

Gældsstyrelsens presseenhed:

Telefon: 72 22 13 04
E-mail: presse@gaeldst.dk