Sådan klager du
Du kan enten:
Hvis du er utilfreds med en afgørelse, du har fået i Gældsstyrelsen, kan du klage over den.
- Fristen for at klage er 3 måneder efter du har modtaget et brev med afgørelsen. Under særlige omstændigheder vil klagen kunne behandles, selvom vi har modtaget den senere, fx hospitalsindlæggelse eller lignende, hvor det ikke har været muligt at fremsende klagen rettidigt.
- Det er gratis at klage over Gældsstyrelsens afgørelser.
Din klage skal indeholde alle de punkter, du vil klage over. For hvert punkt skal du skrive, hvorfor du mener, at afgørelsen er forkert. Sammen med klagen skal du vedlægge afgørelsen og de dokumenter, som støtter og underbygger din klage.
Gældsstyrelsen kan på baggrund af din klage træffe en ny afgørelse i sagen. Den nye afgørelse får du besked om senest 14 dage efter, at Gældsstyrelsen har modtaget alle nødvendige oplysninger.
Hvad sker der, hvis Gældsstyrelsen fastholder afgørelsen?
Hvis Gældsstyrelsen efter en ny vurdering af sagen fastholder afgørelsen, sender vi din klage til Skatteankestyrelsen sammen med en udtalelse om sagen.
Du skal være opmærksom på, at Skatteankestyrelsen kun kan tage stilling til, om betingelserne for at træffe afgørelsen er opfyldt og til indsigelser om kravets eksistens og størrelse, hvis indsigelserne vedrører Gældsstyrelsens sagsbehandling. Andre indsigelser, der vedrører kravet, skal rettes til den myndighed, som Gældsstyrelsen inddriver gælden for.
Du har mulighed for at få et møde med en sagsbehandler i Skatteankestyrelsen. Skriv dit ønske i klagen og et telefonnummer, hvor Skatteankestyrelsen kan kontakte dig.
Klage over Gældsstyrelsens sagsbehandling af gælden
Skatteankestyrelsen kan også behandle klager over gældens eksistens og størrelse, hvis det vedrører Gældsstyrelsens sagsbehandling af gælden. Det vil blandt andet sige, at Skatteankestyrelsen kan behandle klager over Gældsstyrelsens pålagte gebyrer.
Hvilken adresse hos Gældsstyrelsen skal jeg sende klagen til?
Du kan sende din klage til os pr. mail ved at logge på skat.dk/tastselv. Vælg "Kontakt", "Skriv til os", "Betaling og gæld", "Gæld til inddrivelse (Gældsstyrelsen)" og "Er du uenig?".
Du kan også sende din klage med posten til:
Gældsstyrelsen
Postboks 49
4930 Maribo
Hvis du er utilfreds med en afgørelse, du har fået i Gældsstyrelsen, kan du enten klage over afgørelsen til Gældsstyrelsen, se ovenfor, eller indbringe afgørelsen for domstolene.
- Fristen for at indbringe afgørelsen for domstolene er 3 måneder efter du har modtaget afgørelsen.
- Der skal betales retsafgift ved indbringelse af afgørelsen for domstolene. Se domstolenes hjemmeside domstol.dk
Hvordan indbringer jeg afgørelsen for domstolene?
Du skal sende stævningen til den byret, som din bopæl hører under. Byrettens adresse fremgår af domstolenes hjemmeside domstol.dk.
Stævningen skal udtages mod Skatteministeriet, Nicolai Eigtveds Gade 28, 1402 København K. Du kan finde mere vejledning om sagsanlæg på domstol.dk.
Særlig tidsfrist for indvendinger omkring forældelse
Mener du, at din gæld var forældet, inden du modtog en afgørelse om et af de inddrivelsesskridt, som fremgår af nedenstående, skal du sende dine indvendinger inden klagefristen for inddrivelsesskridtet. Inddrivelsesskridtene betyder, at gæld får et senere forældelsestidspunkt.
Tidsfristen for indvendinger omkring forældelse gælder kun, når udskydelsen af forældelsestidspunktet for din gæld skyldes, at vi har foretaget et af disse inddrivelsesskridt:
- foretaget udlæg, altså solgt nogle af dine ejendele for at betale din gæld eller sikret din gæld ved pant i dine ejendele
- truffet afgørelse om lønindeholdelse, altså tilbageholdt løn til betaling af din gæld
- truffet afgørelse om særskilt lønindeholdelse, altså tilbageholdt 400 kr. af din løn til betaling af din gæld
- truffet afgørelse om modregning, altså beholdt beløb du har til gode hos det offentlige til at betale din gæld
- truffet afgørelse om at sætte inddrivelsen af din gæld på pause og udskyde forældelsestidspunktet for din gæld
Tidsfristen for at sende dine indvendinger omkring forældelse er 4 uger eller 3 måneder
Fristen for indvendinger gælder fra den dag, du har modtaget en afgørelse fra os om et af ovennævnte inddrivelsesskridt. Hvis du ikke sender dine indvendinger omkring forældelse af din gæld inden klagefristen over ovennævnte inddrivelsesskridt, mister du retten til at gøre indvendinger mod forældelsen.
- Klagefrist over udlæg er 4 uger, med mulighed for forlængelse op til 1 år.
- Klagefrist over afgørelser er 3 måneder.
Dine indvendinger skal som udgangspunkt sendes til Gældsstyrelsen, men kan også tages med i indbringelsen for domstolene, da domstolene kan tillade, at nye spørgsmål behandles (dvs. selv om vi ikke har taget stilling til spørgsmålet tidligere).
Er du utilfreds med sagsbehandlingen i Gældsstyrelsen, har du mulighed for at sende din indsigelse til Administrations- og Servicestyrelsen.
Indsigelsen kan være en klage over:
- lang sagsbehandlingstid
- mangelfuld vejledning
- en medarbejders adfærd
- mistanke om brud på tavshedspligt
Læs mere på Administrations- og Servicestyrelsens hjemmeside