Gå til indhold

Gældsstyrelsen lancerer samlet digitalt overblik over gæld til det offentlige for borgere

Borgere kan nu logge ind og se hele deres gæld ét sted – og betale direkte.

Gældsstyrelsen lancerer nu en udvidet version af den digitale løsning, Mit gældsoverblik. Her vil stort set alle borgere med gæld til det offentlige kunne logge ind og se hele deres gæld ét sted – og betale direkte, hvis gælden er klar til inddrivelse.

"Borgerne har haft en rimelig forventning om at kunne tjekke deres gæld digitalt. For det gør en reel forskel i hverdagen, når man kan få svar med det samme - uden at ringe eller vente. Den forventning indfrier vi nu, og det er vi glade for," siger underdirektør i Gældsstyrelsen, Kristian Ryom.

Med den nye udvidelse kan borgerne nu også se gæld fra det ældre inddrivelsessystem, DMI i Mit gældsoverblik. Det betyder, at borgere får ét samlet overblik over deres gæld til det offentlige. Da den første version af Mit gældsoverblik blev lanceret i foråret 2024, kunne borgerne kun se og betale gæld fra det nyere inddrivelsessystem, PSRM. Selvom det ikke var det fulde overblik, har løsningen allerede haft effekt:

Siden lanceringen er Mit gældsoverblik blevet besøgt over 650.000 gange. Der er foretaget 63.000 indbetalinger af 48.000 borgere via løsningen for i alt ca. 330 mio. kr. – heraf 68 procent via MobilePay. 

Senere i 2025 får virksomheder også adgang til løsningen. Dermed kan også erhvervsdrivende se og betale deres gæld til det offentlige digitalt.

Mit gældsoverblik gør det lettere for borgere at tjekke om de har gæld til det offentlige med det samme, hvis de skulle være i tvivl, samt få et overblik hvis det skulle være tilfældet. Derudover frigør løsningen tid hos Gældsstyrelsen til at hjælpe de borgere, der har brug for personlig vejledning. Gennem det digitale overblik kan borgere specifikt se hvor meget de skylder, hvad gælden består af, og om den kan betales. De behøver ikke længere ringe i telefontiden, men kan tjekke deres gæld, når det passer dem.

"Vi forventer at bruge mindre tid på at trække gældsopgørelser for borgerne. I stedet kan vi fokusere på at vejlede om gælden, og hvordan de kan betale den – mens borgerne selv har tallene foran sig på skærmen derhjemme," siger Kristian Ryom.

Omkring 642.000 personer havde ved udgangen af 1. kvartal 2025 gæld registreret i det ældre inddrivelsessystem DMI.

For yderligere oplysninger:

Journalister: 7222 1304
Borgere og virksomheder: 7015 7304