Inddrivelse og afregning
Få svar på dine spørgsmål om inddrivelse og afregning
Grundet GDPR har vi kun mulighed for at oplyse, om der er sket indbetaling på jeres fordring eller ej.
Vi har derfor ikke mulighed for at fortælle jer, hvad der sker med jeres fordring rent inddrivelsesmæssigt fx om inddrivelsen sker via løntræk, afdragsordning osv.
Afregning sker månedligt, hvis vi har modtaget indbetalinger på en eller flere af jeres fordringer. Afregningen overføres til NemKonto den sidste hverdag i måneden, hvorfra de sendes videre til jer.
I finder specifik information om den enkelte afregning via jeres afregnings-underretninger.
Afregningsunderretningen indeholder information om, hvilket identifikationsnummer (fx cpr-nr.) betalingen vedrører, beløbets størrelse, dato for indbetaling samt hvilken fordring der er tale om.
Bemærk at afregningsunderretningen og selve afregningen ikke dækker en hel kalendermåned. Disse går fra den sidste bankdag i måneden før og til dagen før sidste bankdag i indeværende måned.
Eksempelvis vil afregningen fra juni 2022 være således:
Sidste bankdag er 31.05.22. Derfor afregnes der for perioden 31.05.22-29.06.22.
På jeres kontoudtog vil der fremgå et nummer, når I modtager jeres afregning. Ud fra dette nummer, kan I se om afregningen kommer fra PSRM eller DMI.
- Hvis afregningen stammer fra PSRM, vil der fremgå et 12-cifret nummer.
- Hvis afregningen stammer fra DMI, vil der fremgå en talkode, som ser således ud: 05-xxxxxx.
I skal som fordringshaver være opmærksomme på, at ansvaret for anmeldelsen af kravet i skyldnerens bo afhænger af, hvornår proklama udstedes.
Regler for anmeldelse af krav i et bo:
- Proklama udstedt INDEN overdragelse:
Udstedes proklama for skyldneren inden overdragelse af fordringen til Gældsstyrelsen, forestår fordringshaveren anmeldelsen af kravet i skyldnerens bo. Kravet skal derfor ikke sendes til inddrivelse, da I selv står for sagsbehandlingen.
- Proklama udstedt EFTER overdragelse:
Udstedes proklamaet efter overdragelsen af fordring til Gældsstyrelsen, forestår vi anmeldelsen af kravet i skyldnerens bo. I skal derfor ikke foretage jer yderligere, da vi står for sagsbehandlingen af kravet. I modtager en underretning, når sagsbehandlingen er afsluttet.