Tilbagekald fordring
Når I tilbagekalder hovedfordringer, vil de relaterede fordringer automatisk blive tilbagekaldt. Dog kan I godt tilbagekalde en relateret fordring særskilt uden også at tilbagekalde hovedfordringen.
Bemærk at fordringer, der er omfattet af statsrefusion, som udgangspunkt ikke tilbagekaldes - medmindre der er tale om tilbagekaldelse med årsagskoderne "FEJL" eller "KLAG".
Tilgængelige årsagskoder ved tilbagekald af fordringer
Når I ønsker at genindsende en tilbagekaldt fordring
Hvis I har tilbagekaldt en fordring, og efterfølgende ønsker at indsende denne igen, skal I benytte funktionen "GenindsendFordring". Her skal I angive det fordrings-ID, som fordringen senest har været registreret med i PSRM.
Når I genindsender fordringen, skal I være opmærksomme på, at nogle stamdatafelter skal være identiske med stamdata, fra da fordringen var til inddrivelse første gang. Dette gælder fx stamdatafelterne stiftelsesdato, forfaldsdato og periode. Efter jeres genindsendelse af fordringen, vil denne blive tildelt et nyt fordrings-ID til fremtidigt brug.
Det skal I være opmærksomme på, når I genindsender en fordring:
- Fordringer, som I har tilbagekaldt med årsagskoden "FEJL", ikke kan genindsendes. Disse skal i stedet oprettes som en ny fordring.
- Genindsendte inddrivelsesrenter må kun relateres til den fordring, som den er beregnet af - og her må I kun sende renter ind, som er modtaget retur med den tilbagekaldte fordring. Hovedstolen på de beregnede renter skal være restsaldoen på indsendelsestidspunktet. Derudover skal I kun udfylde stamdatafelterne, som er oplyst i forbindelse med jeres tilbagekald.
- Forældelsesdatoen ved genindsendelse skal altid afspejle den nyeste forældelsesdato. Som udgangspunkt vil det være den returnerede forældelsesdato under inddrivelse, som I modtager i underretninger eller via kvittering i fordringshaverportalen. Hvis I selv har foretaget forældelsesafbrydende skridt, imens fordringen har været retur hos jer, skal denne nye forældelsesdato anvendes. Det er således aldrig den oprindelige forældelsesdato, der skal sendes ind igen ved genindsendelse.
Har I spørgsmål til ovenstående, kan I kontakte Fordringshaversupporten.